Zaterdag 14 maart 2015 Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Frederika - WaarBenJij.nu Zaterdag 14 maart 2015 Mysore - Reisverslag uit Mysore, India van Frederika - WaarBenJij.nu

Zaterdag 14 maart 2015 Mysore

Door: Frederika

Blijf op de hoogte en volg Frederika

15 Maart 2015 | India, Mysore

Het is nu zondagavond 10 uur. Ik zit in het hotel achter het internet. Net even met Wietse gebeld. 5 minuten 100 rupees = 1,45. Nu even terug naar vrijdagavond. Na het internetten loop ik rond het hotel wat straten in en uit. Op zoek naar en terras of dakterras voor een kopje melkkoffie. Lukt niet. Wel plekken in een restaurant, maar dan helmaal binnen en ik wil het straatgebeuren blijven proeven. Het is hier enorm druk. Eeen straat oversteken kost soms enkele minuten. Stoplichten gelden 's avonds niet. Hard rijden doen ze allemaal. Zeker de tuk tuks , die racen zo hard ze kunnen overal tussendoor. Even denk ik verdwaald te zijn. Gelukkig zie ik al gauw weer waar ik ben. Zonder koffie ga ik terug naar het hotel. Om 11 uur terug. Ga nu heerlijk in bad. Ik ontdek nu dat ik mijn champoo in het vorige hotel heb laten staan. gelukkig staat er op iedere hotelkamer wel een flesje champoo.

Zaterdag 14 maart.
Ons ontbijt is nergens inbegrepen en kost meestal 150 rupee. = 2,10 We vertrekken alweer vroeg. Half negen. De koffer alweer gepakt en reist mee in de bus. Onderweg veel rijstvelden en suikerrietplantages. Langs de weg en op het land veel ossen(witte) met grote horens. We vragen een foto stop. Prachtig. De mensen op het land kijken op en zwaaien naar ons. Hier nog geen Claaas machines, We bezoeken de Keshava tempel. Niet meer in gebruik en ook geen kleuren. Wel veel bijzonder knap gemaakte beelden van de goden. De gids vertelt waarom een van de goden met een olifantenhoofd wordt afgebeeld. Een man/god, getrouwd met godin. Man gaat mediteren in het bos voor een lange tijd. De godin krijgt op een wonderlijke manier uit heer buik een zoon, Deze groeit op bij zijn moeder. Op een dag komt de vader weer thuis en wordt vreselijk boos op de zoon. Hoe hkan zijn vrouw een kind gekregen hebben terwijl hij er niet was. Hij hakt het hoofd af en de zoon sterft. De godin wordt nu vreselijk boos. Dan begrijpt de god dat er een wonder is gebeurd en dat zijn vrouw niet ontrouw is geweest. Hij gaat het bos in en doodt een olifant door zijn kop er af te hakken. Hij zet vervolgens deze kop op de zoon. Zo leeft deze verder als half mens en half olifant. Gerdisna. Deze zoon wordt altijd eerst vereerd. In alle tempels zijn er afbeeldingen van hem te vinden.
Daarna lopen we om de tempel. Altijd linksom. In beelden wordt er een verhaal verteld. Deze keer over een god die onsterfelijk wil zijn. Dat kan echter niet, toch wordt hem van alles beloofd. Niet tijdens de nacht en niet tijdens de dag, niet in huis en niet buiten het huis etc. Uiteindelijk sterft hij op de drempel van een huis op een avond. Daarom gaan alle Hindoes, voor ze de tempel etreden eerst de drempel aanraken. Deze tempel is gemaakt van soapsteen(dus minder hard dan graniet). Op de terugweg vragen we om een stop in een dorpje. Zodra we de bus uitgaan en een straatje inlopen, worden we gesignaleerd door een vrouw.. Zij begint te roepen. "Er komen witten aan, toeristen in ons dorpje, kom kijken" Ze zijn dit helemaal niet gewend en vinden het fantastisch. Zij staren minstens zoveel naar ons dan wij naar hun. Er koemen nu ook kinderen naar buiten. iedereen wil graag op de foto. De vrouwen en kinderen poseren. Steeds als de foto is gemaakt willen ze het resultaat graag zien. Vinden ze geweldig. Dan vraagt de gids of we iets van sweet willen kopen voor de kinderen. Dat doe ik. Eeen van de groep deelt het uit. Er zijn nu intussen wel 30 kinderen. Ze komen ineens overal vandaan. Eeen van de kinderen laat zien dat hij 3 snoepjes heeft. Ik zeg dat dat niet bedoeling is en vraag er een terug. Krijg ik ook. De anderen vertellen meteen dat ze allemaal een hebben.Dan begin ik vader Jacob te zingen. Na twee woorden staan ze allemaal om me heen en zingen mee. Als ik een beetje ga swingen doen zij het ook. Ze hebben enorm lol. Ze willen ons ook graag aanraken. Dan wordt het iets te opdringerig. Een van de moeders roept de kinderen tot de orde. Als we het dorpje weer verlaten doen alle kindeen ons uitgeleide. Ze zwaaien en geven kushandjes. Ook de vrouwen zwaaien. Iedereen van de groep heeft veel foto's gemaakt. Een prachtige belevenis. Voor ons, maar ook voor de bevolking. Volgens de gids voelden ze zich erg vereerd dat we hen kwamen bezoeken. Om 1 uur zijn we terug in Mysore. We hebben de middag nu tervrije besteding. Heerlijk. Krijg mijn was terug. 20 kledingstukken voor 300 rupees = 4,20 . Om 2 uur ga ik de straat op. Wordt meteen aangesproken door een tuk tuk driver. Nee, zeg ik ik wil lopen. Later dan? Ja aan het eind van de middag wil ik naar de Hilltempel voor o.a. de zonsondergang. Hoeveel kost dat? 300 rupee. de gids had ons hiervoor net verteld dat het 450 rupee zou zijn. Ik zeg meteen : "afgesproken". Om half vijf bij ons hotel met mijn husband. Ik had namelijk afgesproken met Dani"el de Australier om samen te gaan. Dat husband was uit veiligheidsoverwegingen. Akkoord. Vervolgens lekkere salade gehad nu wel in op een soort van terras. Zit hier een possje, o.a. verslag bijwerken. Het zit hier redelijk koel. En alle drukke dagen begint zijn tol te eisen. Twee andere van de groep ziten hier ook. Tegen 3 uur ga ik aan de wandel. Heel rustig en vooral veel fotograferend in kleine straatjes, kleine winkeltjes, kraampjes, bijzondere mensen etc. Ik koop een keer koekjes, een keer wat snoepjes, een keer koffie, alles op straat. De tuk tuk driver ziet me en roept, half vijf he? Jazeker. Zie apen, ekhoorntjes, parkieten. Het is erg druk enheel veel getoeter, met name van de tuk tuks. Precies om half 5 bij het hotel. De tuk tuk driver is er al gauw en ook Daniel. Hij dacht dat we nog een tuk tuk moesten regelen. Nee dus. Staat al klaar voor maar 300 rupees. Hij wil ons wel aan het einde nog iets van het echte India laten zien....dat zien we dan wel weer. Nu begint een prachtige, snelle rit. Af en toe stopt hij om iets te vertellen. Bijvoorbeeld over Sandelhout. O.a gebruikt voor wierook. Hij heeft een toeter en toetert dan ook voortdurend. Muziek gaat aan. Schitterend. Wind door de haren. Al snel stijgen we. Als hij een bocht neemt dan wuift hij met zijn hand. Zo geeft hij ook aan als hij wil stoppen etc.Hij drukt zich door de kleinste gaatjes, luidt toeterend. Boven blijft hij wachten en bezoeken wij twee tempels. In de tweede tempel, krijgen we een bandje om en ook een rode stip op ons hoofd. (derde oog = bescherming). We kopen er beide een koperen armband. Natuurlijk even weer afdingen. 10 rupee per stuk. 1,50. Ook hier lopen koeien en zijn erveel apen. Nu gaan we weer een deel naar beneden voor een viewpoint. De zon is bijna onder, maar aan de andere kant van de hill. We kunnen prachtig heel Mysore zien liggen. Weer iets verder naar benden stoppen we bij een grote Nandi. Eeen kalf van graniet. Het vervoermiddel van een van de goden. Zie je ook bij iedere tempel. Ik koop hier drie kleine beeldjes van de 3 bekendste goden. Ook nu even weer afdingen. Leuk spelletje. Terug in Mysore vertelt de gids dat hij ons nu echt India zal laten zien. Hij racet nu door het verkeer. Van links nar rechts op de weg. Vlak langs voetgangers, fietsen en autos. Overal tussendoor. Ongelofelijk. We krijgen houtbewerking te zien. Voor inleg van een tafelblad. Mannen zitten hier op de grond de hele dag te figuurzagen, schaven, schuren e.d. We zien alle stadia. Daarna gaan we naar een winkeltje met allerlei olie"en en wierook. Tijdens de rit gaan we slingerend om een agent heen. Hij probeert verkeer te regelen en staat wat te fluiten. Niemand schijnt zich er ook maar iets van aan te trekken. Hier zit een oud vrouwtrje de hele dag wierook te rollen 6000 stokjes op een dag. Ze werkt tien uur per dag en 7 dagen per week. Absurd. We krijgen alle geurtjes op onze arm. en krijgen kruidenthee. We kopen uiteraard niets. Vervolgens nog een winkel in met zijden sjalen e.d. Dan vinden we het wel genoeg. De chauffeur brengt ons netjes terug. Een heel bijzondere belevenis om zo door de stad te scheuren. Master Blaster noemt hij zich en heeft filmpjes op you tube. Dan eten we samen met de groep allemaal op het terras. Gezellig. Daarna nog even weer een uurtje in bad. Ben bekaf en val meteen in slaap.

  • 15 Maart 2015 - 19:04

    Ebel:

    Weer en mooi verhaal Frederika

    Grt Ebel

  • 15 Maart 2015 - 19:42

    Johanna:

    Zo, zo. Ben blij dat ik niet in die tuk tuk hoef, arme agent. Wel mooi van het liedje vader jacob en de kinderen zo blij.
    Pas goed op jezelf, vooral 's avonds . Wij gaan nu Boer zoekt vrouw zien. Boer Geert volgen. ha,ha.
    Ik leuk gehad met opruimactie,achter de Laan. Kinderen vonden het leuk, moeders ook.
    Groet,
    Johanna

  • 17 Maart 2015 - 17:52

    Frederika :

    Leuk om te lezen Ebel en Johanna

  • 18 Maart 2015 - 17:16

    Frans:

    Mool verslag en foto, s

  • 18 Maart 2015 - 17:16

    Frans:

    Mool verslag en foto, s

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederika

Actief sinds 18 Feb. 2015
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 16776

Voorgaande reizen:

01 Maart 2015 - 24 Mei 2016

FrederikainIndiaenNepal

Landen bezocht: