Zondag 15 maart 2015, van Mysore naar Hassan - Reisverslag uit Hassan, India van Frederika - WaarBenJij.nu Zondag 15 maart 2015, van Mysore naar Hassan - Reisverslag uit Hassan, India van Frederika - WaarBenJij.nu

Zondag 15 maart 2015, van Mysore naar Hassan

Door: Frederika

Blijf op de hoogte en volg Frederika

15 Maart 2015 | India, Hassan

Zo eindelijk weer een internetcafe. Ben intussen in Mumbai(Bombay), het is intussen al zondag 22 maart 2015. Dus nog heel wat te vertellen. Het lijkt erop dat het internet hier snel werkt, dus zal straks ook weer proberen foto's te plaatsen. ben net op pad geweest om een tablet te kopen. Zijn hier echter veel duurder dan In Nederland. Vooralsnog is dat geen oplossing.
Vandaag van Mysore naar Hassan. Onderweg doen we een aantal tempels aan. De eerste is Sravabelagola in Halebid. We moeten hiervoor vele trappen op, omdat deze tempel boven op een rots ligt. Het is al aardig warm. Beneden laten we onze schoenen achter en trekken onze tempelsokken aan. Ha, ha. De stenen zijn nogal warm. Ik koop beneden een inklapbaar hoedje. Heel grappig voor 100 rupee. 1,40 Boven vinden we in de tempel een enorm beeld. In deze tempels zijn de beelden naakt. Dit is dan ook overduidelijk een man. Als je niet de trappen op kunt kun je ook gedragen worden. Je ligt/zit dan in een stoel en door 4 mannen ga je dan naar boven gedragen worden. Eeen van ons gaat even zitten. Vervolgens zien we een man en een vrouw daadwerkelijk naar boven gedragen zien worden. Volgens ons is dat gedragen worden pas echt een avontuur. De vrouw heeft dan ook een doek voor d'r ogen. Wij lopen allemaal zelf naar boven. Af en toe even op adem komend. Boven hebben we tevens een mooi uitzicht. Veel mensen doen hunh rituelen. Brengen offers, knielen, tikken hun voorhoofd e.d. aan en raken de beelden o.i.d. aan. Ze doen een rode stip op hun hoofd. De vrouwen hebben weer prachtig gekleurde gewaden aan.
Daarna weer een poosje in de bus. We zien een bruiloft. De bruid en bruidegom zijn onderweg naar een tempel om daar de zegen voor hun huwelijk te vragen. Een vrouw voorop draagt allerlei offers(veelal bloemen). Ook lopen er een aantal muzikanten voorop. We stoppen even voor foto's.
Dan bezoeken we de Hoysoleshvara tempel en vervolgens de Kedoneshora tempel o.i.d. Eeen van de tempels heeft vooral heel veel pilaren, die steeds anders bewerkt zijn. Bij de tempels maken wij foto's van de Indiers, maar zij ook van ons. Vaak worden we gevraagd even met hun op de foto te gaan. Alles heeft een verhaal. Bij de laatste tempel is de ondergrond stervormig. De buitenkant is opgebouwd uit allemaal banden(11). Eeen laag olifanten(geheel rondom) en geen enkele is hetzelfde. De tweede laag bloemen. de derde laag afbeeldingen die een verhaal vertellen. Ook binnen in zijn de tempels rijk versierd. Het is werkelijk wonderlijk hoe dit allemaal gemaakt is. Ook vind je op de tempels erotische afbeeldingen. Kamasutra, zegt de gids dan. natuurlijk ook weer Nandi's9Een kalf, het rijdier van Shiva.)Voor de lunch onderweg neem ik soep. Eeen heldere groentesoep. Vol enthousiasme neem ik een hap. Aaaaahhh. Heel erg spycy!!!!!! Niet te eten. Krijgf vervolgens een nieuwe, maar nog steeds spycy. Gelukkig heb ik ook nog een komkommersalade besteld. Eeen heel boord vool schijfjes, keurig opgemaakt. Dit smaakt heerlijk. De paar patatjes erbij zijn lekker.
Het laatste stuk van de reis zit ik voorin de bus. Prachtig, maar niet handig voor het maken van film of fot's. De vering is namelijk zo goed, dat ik alleen maar op en neer beweeg. Zelfs met de beste stabilasator lukt het niet een mooi beeld te maken. Onderweg weer veel mooi opgemaakte vrachtauto's. Veel mensen die vervoerd worden achter in de bak. Veel volle tuk tuks. Mensen die van alles en nog wat op hun hoofd dragen. Ik krijg ineens enorme jeuk....echt overal. 's Nachts word ik er helemaal gek van. Ik zit helemaal onder de rode vlekken(mede door het krabben).