Zondag 22 maart 2015 Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Frederika - WaarBenJij.nu Zondag 22 maart 2015 Mumbai - Reisverslag uit Bombay, India van Frederika - WaarBenJij.nu

Zondag 22 maart 2015 Mumbai

Door: Frederika

Blijf op de hoogte en volg Frederika

23 Maart 2015 | India, Bombay

Om 9 uur weer verzamelen in de lobby. We hebben een stadsrondrit. Facultatief. Toch maar ingeschreven. Heb je meteen alle highlights tenslotte. Het is wel belachelijk duur. 21 euro. Direct bij het hotel het imposante GPO. Postkntoor. Daarnaast een mooi historicsche kerk. Ook in deze stad staat een standbeeld van Gandhi. Hier rijden geen tuk tuks. Wel allemaal geel zwarte autootjes, dat zijn de taxi's. We stoppen bij een overdekte markt. Ondanks dat we er al meerdere hebben gezien, blijft de fruit en groenteafdeling een kleurrijk geheel. Ook de kruidenkraampjes. En dan ineens...ach wat zielig. Honderden parkieten in een hokje, nog eens allerlei andere soorten voges in hokjes, dan marmotten opeen gepakt. En dan poesjes.... En dan nog zeer schattige hondjes. Vervolgens rijden we langs het strand en de boulevard. De zee is hier echt smerig. net een grote afval bak. Dan een stop bij een tempel. Vol in werking. Er hangen wel 10 bellen. Steeds als men iets doet bij een beeld trekken ze even aan de klepel De tempel is kleurrijk. Veel bomen met luchtwortels. Het zijn enorme reuzen. De luchtwortels zijn een grote staart die to op de grond hangen. Bijzonder. Nu naar de hangende tuin. Hieronder zit water. Verder heeft het ook iets met verbranding van overledenen te maken, die vervolgens dor de zee meegenomen worden. Maar dit heb ik niet helemaal begrepen. In de tuin prachtige vlinders. Dan gaan we naar een brug. Vandaaraf zien we de wasserette van Munbai. Als wij eraan komen is de was al grotendeels gedaan. Alles hangt al te drogen. We hebben dit eerder gezien, in het klein. Dan naar het Ghandi museum. Ook dat hebben we al eens eerder gezien. Blijft een boeiend verhaal. Dan langs de klokkentoren en langs een deel van de sloppenwijken. De volgende stop is bi de Gate van Mumbai. Hier staat ook het hotel waar een aantal jaren geleden een bom is ontploft door terroristen. Het plein is vol toeristen(veelal van India). Je kunt je hier grappig laten fotograferen. Dit wordt met een machientje meteen afgedrukt. We komen nog langs de duurste woning ooit gebouwd...... en langs de woning van de rijkste vrouw van India....... Interessant????? Dan naar de moskee die alleen via een pier in de zee te bereiken is. het is hoog water dus dat lukt even niet. Bij terugkomst ga ik met de gids op pad voor een tablet. is hier echter veel duurder dan in nederland, plus geen garantie omdat ik steeds op doorreis ben. Om half 3 ga ik het internet cafe in. Eindelijk weer 'e'en. Schrijf nu van bijna een week de verslagen. Foto's paatsen lukt zowaar ook. Om 7 ur gaan we samen eten. Het afscheidsdiner van de groep. Ik bel nog even met een toeroperator om een sloppentoer voor morgen vast te leggen. (met dank aan Ingrid(groepsgenoot). Ik heb een deel uit de koffer in een tasje gedaan. Gaat mee met Meindert en Els naar Amsterdam. Ik heb een veel te groot gewicht en voor de binnenlandse vlucht van over twee dagen mag ik zelfs maar15 kilo mee. Ik eet gefrituurde kip. Heerlijk. Dan inees verschijnt er een taart en gaat de groep zingen. Ik ben namelijk over een aantal dagen jarig en zit dan alleen in de trein naar Amritsar. De gids vond daarom dat we het nu alvast moesten vieren. Erg verrast. Samen hebben we de taart vervolgens opgegeten. Super. Na het eten nog even weer naar het internetcafe. Dan om half 12 zwaaien Daniel en ik onze groepsgenoten uit. Zij gaan terug naar Amsterdam. De gids Satish, Daniel en ik nemen nog een afzakkertje. Wordt weer laat. ......

• 24 Maart 2015 - 12:40

Johanna:

erg, van die marmotten ,poesjes en honden in kooien voor consumptie? Gelukkig ook hangende tuinen en luchtwortels.

• 30 Maart 2015 - 06:09

Frederika:

Was niet voor consumptie.
    Wel zielig.