Donderdag 26 maart, van Delhi naar Amritsar - Reisverslag uit Amritsar, India van Frederika - WaarBenJij.nu Donderdag 26 maart, van Delhi naar Amritsar - Reisverslag uit Amritsar, India van Frederika - WaarBenJij.nu

Donderdag 26 maart, van Delhi naar Amritsar

Door: Frederika

Blijf op de hoogte en volg Frederika

26 Maart 2015 | India, Amritsar

Half 6 gaat de wekker. Net 3 uur geslapen....voel me een wrak. Druiven en bananen in de handbagage voor straks. De driver brengt me naar het station. plm half uurtje rijden. Coach C5 stoel 16. Op het station nog snel even een milk coffee...brrr. weer met suiker. De driver brengt me keurig naar mijn stoel en legt mijn koffer in het bagagerek. Ik zit bij het raam....niet dat dat veel helpt...zo smerig!!!. Naast me een Indier, die in de UK woont. Nog even een leuk tafereel als er vrouwen op de verkeerde stoelen zitten. Wat een gedoe. We krijgen in de trein een fles water, thee, vervolgens een ontbijt en dan nog koffie. Alles inbegrepen. Daarna vallen mijn ogen dicht. Slaap bijna de gehele reis. Op het laatst nog even in de deuropening gestaan. Blij met mijn restant druiven en de bananen. Om half acht vertrokken. Wietse belt om me te feliciteren.....leuk...sliep net...en ja de kosten zijn ook een deel voor mij....toch fijn hoor. Om half 3 in het hotel. Op een steenworp afstand van het station. Deze taxi had ik me dus kunnen besparen. Toch wel handig, dat er een gids bij is, die je meteen alle ins en outs kunt vragen van Amritsar. Al snel blijkt dat hier de gouden tempel te bezichtigen is(groot complex) met 's avonds nog een ritueel. en er een grenswisseling van de wacht is. Dat is het dan ook. Ik vraag naar een hotel met zwembad. Ben hier immers 3 nachten. Hij belt even later met de naam van een hotel Ramada. Weer heb ik kamer 202. Hotel Sanjog. Het hotel is eenvoudig,. De kamer netjes. Het matras....een plank!!! Echt keihard. En een ....bad!!!! Om half 5 heb ik alweer lang genoeg op de kamer gezeten en ga ik op pad. Lopen naar de tempel is onmogelijk...wel 15 minuten zegt de receptioniste, bovendien ijn de wegen heel slecht...etc. Na veel aandringen vertelt ze me dan toch hoe ik moet lopen. De stoepen zijn slecht...veel kuilen en gaten en troep. Soms vol met scooters, auto's e.d. Het oversteken is ondoenlijk. Een niet aflatende stroom van auto's motoren, scooters, tuk tuks en riksja's en fietsers. Na 5 minuten te hebben gewacht op een gaatje begrijp ik dat die niet komt. Ik sluit me aan bij een vrouw en vraag of zij ook wil oversteken. Zij helpt mij vervolgens zeker 3 x oversteken. Dwars door de stroom heen, handen opstekend om het verkeer te waarschuwen. Eeen belevenis op ich. Toch zie je nooit een ongeluk. Dan even proberen telefoon op te waarderen. In de shop vinden ze het reuze interessant. Door 4 jongens word ik geholpen. het lukt allemaal niet zo goed. De een heeft nog een beter idee dan de ander. Uiteindelijk na vele pogingen staat er 320 nieuw beltegoed op.(kan ik 0 min mee bellen naar het buitenland als ik een vast nummer gebruik(mobiel is duurder) Wilde eigenlijk 1000...... Ze zijn helemaal enthousiast en willen heel graag een foto met mij. Ik heb hun dag gemaakt. Bijzonder. Dan buigen ze als knipmessen en zeggen wel 10 keer thank you. Vlakbij de tempel is een Subway, een pizzahut en een Mac Donald. Vele winkels. Het is hier enorm druk en gezellig. Moet een doekje op., dus koop ik er een voor 10 rupee. De man doiet het netjes op mijn hoofd. Zoals het hoort zegt hij. En lacht zijn tandenloze lach. In de tempel schoenen uit en door een waterbad. De gouden tempel staat in het water. Heilig water. Mannen en vrouwen dompelen zich hierin. De vrouwen buiten het zicht van de mensen. Ook hier zitten veel families. Hier ben ik helemaal een bezienswaardigheid. Ik loop netjes linksom(dat moet altijd). Maak diverse foto's en moet soms even op de foto. Dan sluit ik aan bij de rij die in de tempel gaat. op het laatst is dit een enorm gedrang. Mensen knielen en offeren en bidden. Ze gooien briefjes van 10 en 20 rupee. Diverse mannen rapen dee steeds bij elkaar. Het gaat echt om duizenden in korte tijd. De tempel is 24 uur open. De stroom mensen houdt nooit op. Er is steeds muziek(waarschijnlijk gezangen en af en toe merk je dat er een gebed klinkt. Soms doen de mensen mee. Daarna lop ik nog eens rond de tempel. Ik besluit even te gaan zitten, net als velen. Dat duurt maar even en dan stoppen de mensen en drommen om me heen. Ze sturen de kinderen om naast me te gaan staan en nemen dan snel een foto. Als ik aangeef dat het goed is is het hek van de dam. Wel 30 mensen staan nu dicht ommeheen en drukken elkaar opzij. Uiteindelijk maken ze hun foto's en ik geef hun mijn beste lach. Dan besluit ik maar weer verder te lopen, anders houdt het niet meer op. Rondom zijn gangen met allerlei kamertjes. Hier zitten steeds heiligen achter een tafel met een mooi kleed erop. Ook hier gaan de mensen knielen en bidden en geven geld. Soms wordt er voorgelezen door zo's heilige. Het lijkt wel een beetje op een biechtkamertje. Ga dan naar buiten(schoenen even weer ophalen). En eet een mini pizza. met een ijskoude fanta. Het is hier niet druk...te duur voor de Indiers. Ik betaal 300 rupees. 4,50. Heerlijk!!!!. Dan nog even een latte bij coffee today. voor 100 rupee. Heel lekker. Ds nog maar eentje. Ben tenslotte jarig!! Ook hier is het niet druk...Ook te duur voor de meesten. Om half tien is er een ritueel in de tempel. Ik ben er precies op tijd weer binnen. Ze dragen een boek rond onder het opzeggen van ...gebeden??? Om tien uur weer terug in een riksja. voor 30 rupee. Bij de brug(gaat nogal omhoog) even uitstappen. Ik geef de man uiteindelijk 50 rupee. Hij is heel, heel blij. Onderweg heeft hij 3 x gevraagd aan omstanders waar mijn hotel lag. Ben om elf uur terug in het hotel. ben heel, heel erg moe... el nog even met mam. Toch fijn hoor zo'n sim kaart van India. Ondanks het keiharde matras slaap ik aan een stuk door.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederika

Actief sinds 18 Feb. 2015
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 16800

Voorgaande reizen:

01 Maart 2015 - 24 Mei 2016

FrederikainIndiaenNepal

Landen bezocht: