Vrijdag 27 maart 2015, Amritsar - Reisverslag uit Amritsar, India van Frederika - WaarBenJij.nu Vrijdag 27 maart 2015, Amritsar - Reisverslag uit Amritsar, India van Frederika - WaarBenJij.nu

Vrijdag 27 maart 2015, Amritsar

Door: Frederika

Blijf op de hoogte en volg Frederika

27 Maart 2015 | India, Amritsar

Heerlijk geslapen tot 9 uur. Nu ontbijt en koffie op de kamer. Bestel nog een tweede keer koffie. Steeds een kan met koffie voor twee koppen. Heerlijk. Beetje tv kijken. Luieren op keihard bed...Echter met het dekbed volledig opgerold in de rug is het te doen. Was uitzoeken en afgegeven. Voor 300 rupee (4,50) morgen alles weer schoon. Een heerlijke hete en keiharde douche. Na een rustig begin ga ik om 12 uur op pad. Met bikini aan en de handdoek onder de arm ga ik op weg met een riksja naar het Ramada hotel. Heerlijk zwemmen en zonnebadden. Als ik me daar echter meldt mag het niet. Na lang wachten en contact met de gids mag het uiteindelij toch. Heb intussen een fles water gekregen en koffie gehad. Het is een zeer lux hotel. Een super bad met uitstekende bedjes. Bij hoge uitzondering mag ik er gebruik van maken. Gratis. De head manger komt dat nog even speciaal zeggen. Nou ik kan ook buigen als een knipmes hoor, als het nodig is. Tot 3 uur lig ik hier heerlijk te genieten, een Margriet erbij.
Na uitvoerig te hebben bedankt neem ik een riksja terug. Zeg dat ik naar het station moet. Ligt immers dichtbij het hotel. Beetje dom. Hij zet me nu aan de verkeerde kant af. Geen probleem neem ik de brug en dan zie ik vast het hotel wel. Niet dus. Begin nu te twijfelen en de tijd dringt. Om half vier word ik opgehaald voor de grensactiviteit. Dus toch maar een riksja. Wil 50 rupee. Nee, eg ik, maar weet ook dat ik nu geen keus heb. Brengt me keurig, slechts een straatje verder. De chauffeur staat al te wachten. Nog snel even omkleden en tas weg. mag alleen geld, paspoort en camera's mee naar de grens. Onderweg even stoppen voor een flesje sap en zakje chips. Na ruim een half uur(6 km) ben ik dichtbij de grens. Moet nu nog een halve km lopen. 2 x een security check.. sta ik weer per ongeluk in de rij van de mannen. Drommen mensen willen naar binnen. Daar op een tribune, die al barstensvol zit. Er zijn er wel 3. Aan de andere kant ook, maar dan vol Pakistanen. iemand staat de hele tijd het publiek op te ruien. Er worden leuzen geroepen. Met is zeer fanatiek. Ook is er eerst veel muziek. De schooljeugd staat te dansen. Dan ineens een tromgeroffel. Eeen soldaatdame zit achter een drumstel. Er verschijnen nu 5 grensbewakers. Een luid gejoel en applaus. Ze lopen vlug en staan dan ineens stil. Ze hebben allemaal zo'n waaier als hoofddeksel. De mensen gaan helemaal uit hun dak en skanderen allerlei dingen. De soldaten verlaten nu e'en voor 'e'en het terrein en lopen naar de grens. Eeerst het been hoog in de lucht en dan draaien en danin looppas. Zo komen van de andere kant ook 5 terug. Zij hebben de dienst erop zitten. Ook wordt er een vlag gestreken. Alles duurt een uur. We zitten in de brandende zon op een bomvolle tribune. Alles tegen de zon in te zien. Tijdens het gebeuren komen er nog steeds mensen binnen. Er zijn zeker meer dan duizend.
Na afloop vangt de chauffeur me op, anders was ik er zo voorbij gelopen. Om 7 uur terug. Terug voorin gezeten, voor mooiere foto's. Volgeladen tuk tuk bijvoorbeeld.
Om half negen loop ik nogmaals naar de tempel. In het donker is het oversteken een nog groter avontuur. Toch lukt het mezelf. Iets verder de weg inlopen dan oversteken en dan weer terug. Het blijft een gewaagd stukje. Ik ben om 21.15 uur bij Mac Donald. te laat intussen voor de ceremonie. Dus beslit een burger te eten met fanta. Voor 150 rupee. 2,20 . Ik loop nog even naar het voorplein, maar besluit dan toch maar terug te gaan met riksja. Ze vragen echter 100 rupee!!!! Nee, zeg ik 50. Komen er drie anderen bij staan. Een trekt me mee en zegt ok ik doe het voor 50 rupee. Wel een beetje vervelend maar doe het toch. Wil weg uit deze trekkende mensen. Even verder vraagt hij anderen waar het hotel ligt en ik zie dat het hem tegenvalt....toch wel ver... voor 50 rupee. Toch brengt hij me er....maar vraagt nu toch 100 rupee. Ik zeg dat dit niet klopt..., maar heb vervolgens alleen maar 100 rupee biljet. Als ik doorgezet had, had ik de 50 rupee vast terug gehad....heb ik even geen zin in. Wees gelukkig met de 100 rupee. Ik vertel wel dat dit onneerlijk is tenopzichte van zijn mede riksja chauffeur. Wil me dan perse een hand geven en bedanken... Ja, ja...zeg ik en draai me om. In het hotel mag ik nog even op internet. Check facebook en bedank iedereen voor de felicitaties. Check ook even de mail. Wietse is nog even online. Leuk een berichtje van de school in Zandeweer, van de groep. Superlief. Begin dan nog even met waarbenjij....maar dan hebben ze de pc nog nodig. Ik breek af en slaap voor twaalf uur.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederika

Actief sinds 18 Feb. 2015
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 16775

Voorgaande reizen:

01 Maart 2015 - 24 Mei 2016

FrederikainIndiaenNepal

Landen bezocht: