Dinsdag 7 april 2015Jodhpur naar Udaipur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Frederika - WaarBenJij.nu Dinsdag 7 april 2015Jodhpur naar Udaipur - Reisverslag uit Jodhpur, India van Frederika - WaarBenJij.nu

Dinsdag 7 april 2015Jodhpur naar Udaipur

Door: Frederika

Blijf op de hoogte en volg Frederika

07 April 2015 | India, Jodhpur

Ontbijt van mezelf. Crackers en banaan. Kopje koffie erbij met de koker. Super relaxt. We vertrekken vandaag al om 8 uur. Eeen uur later een stop bij een bijzondere tempel. Hier stat een motor. deze wordt vereerd. Jaren geleden is er een ongeluk gebeurd. Steeds brachten ze de vernielde motor weg, maar deze keerde op eigen kracht terug naar de plek van het ongeluk. Toen hebben ze het in een tempel gezet. Alle motorrijders en scooterrijders gaan hierlangs en offeren bloemen, doneren geld, steken wierook stokjes aan. etc. Ze branden een oliegoedje. Lopen links om de motor en vouwen de handen meerdere malen. Sommigen knielen voor de motor. De gehele dag zit er een priester bij. Onze bijrijder doorloopt het gehele ritueel ook. Tot slot wordt er aan de klepel getrokken. I ieder tempel hangen klokken. Na de donatie wordt deze geluid. om half 11 een stop bij een dorpje. Heel leuk. We bezoeken als eerste een dorpsschool. Eeen govermentschool. deze zijn vaak erg slecht. In deze gemeenscahp leen echter maar twee families. Eeen van hen was ook ooit toerleader. Hij helpt de school en zijn gemeenschap om de standaard hoger te krijgen. Er zijn twee groepen. Ramen heben geen glas en de deuren zijn er niet. Twee stene ruimten met in een lokaal banken. Deze zitten helemaal vol. Een meisje heeft haar kleine zusje op schoot. Ze zijn bezig met de maanden van het jaar en hoeveel dagen iedere maand heeft. De meester vraagt. de kinderen dreunen het antwoord. Ik zeg het steeds stiekem voor door het antwoord in de lucht te schrijven. De kinderen grinniken. En ja hoor alles goed. Dan zingen ze een lied...ze kennen hem niet zo goed. Dan start ik vader Jacob. De meester zegt dat ze het niet kennen. Dan zing ik voor en vraag hett te herhalen. Binnen de kortste keren zij we aan het zingen. Het gaat prima. Leuk erg leuk. In het andere lokaal zijn kleinere kinderen. Zij zitten op de grond. Zij zijn erg verlegen. Vervolgens gaan we op bezoek bij de familie. Een man toont ons hoe opium gerookt/gedronken wordt. Alle mannen en vrouwen staan om ons heen. Ze vinden ons bezoek erg leuk. Een oude man laat trots zijn huis zien. We mogen alle vertrekken zien. mannen maken steeds muziek voor ons. Op tafel staat allerlei fruit in stukjes gesneden. We krijgen thee met melk en veel suiker. Dat wordt hier overal gedronken. Dan mogen we met de vrouwen mee naar hun vertrekken. We mogen ze alles vragen en er ontstaan leuke gesprekjes. Ze zijn niet van plan ooit hun dorp te verlaten. Ze hebben het er prima naar de zin. Voor het bezoek betalen we elk 200 rupee. Het is een extraatje wat niet in het programma staat. Met de lunch kies ik een komkommer/tomatensalade. Altijd lekker en fris. In de middag bezoeken we een tempel in Ranahpur. Heel veel piularen, die allemaal anders bewerkt zijn. We lopen er rond met een audioguide. ook hier weer een aantal rijen kamasutra, erotische afbeeldingen. de tempel is geheel wit. Buiten staan bomen met lange bruine bonen eraan(niet echte bonen). Bijzonder. Er vliegen hier veel parkieten(grote) rond. Vrouwen vegen de straten en zorgen dat deze bladvrij blijven. Nergens in India zie je mensen op straat eten/drinken/roken. Entree 300 rupee.
We rijden nu verder door een heuvelachtig landschap. Soms echt bergen. Haarspeld bochten. Mooie vergezichten. Langs de weg veel apen. Ook wordt hier weer veel rijst verbouwd. Dan om half vijf een stop bij een boom die volhangt met grote, echt grote vleermuizen. Om 6 uur zijn we in ons nieuwe hotel Visjunet in udaipur. Een lange busdag, maar met veel onderbrekingen. Een hotel met zwembad. Super. Kamer 203. Meteen douchen, want om half zeven gaan we naar een voorstelling. We gaan met de tuk tuk. Super leuk blijft dat. Wind door de haren en scheuren maar. Ieder gaatje benutten. De voorstelling is in een oude woning. Er worden verschillende dansen getoond, uit diverse streken. O.a. ook weer een poppenspel, waarbij de poppenspeler op een irritant fluitje blaast. Tot slot een vrouw die steeds maar meer potten op haar hoofd zet en vervolgens op glas staat te dansen. Een uur lang een geweldige show. Darna krijgen we allen een mooie tekening van olifant of pauw op onze nagels. Met het blote oog niet eens goed te zien, onder een vergrootglas super duidelijk en gedetailleerd. We zitten vlak bij een meer. Midden in het meer staat een paleis. We gaan daar samen eten op het roofterras met uitzicht over het meer. Ik eet een pizza met o.a kip erop. Om half tien gaan we terug in een busje met z'n allen. Daar kaarten we nog bij het zwembad tot in de late uurtjes. Een volle, maar erg leuke dag. En in welk bed ik ook lig. Ik slaap binnen vijf minuten. vast in.

• 14 April 2015 - 17:52

Elly:

Wat mooi verhaal.Veel plezier op verdere reis.

• 14 April 2015 - 18:10

Miranda:

Juf in hart en nieren he