Woensdag 8 april 2015, Udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van Frederika - WaarBenJij.nu Woensdag 8 april 2015, Udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van Frederika - WaarBenJij.nu

Woensdag 8 april 2015, Udaipur

Door: Frederika

Blijf op de hoogte en volg Frederika

08 April 2015 | India, Udaipur

Heerlijk dat we steeds twee nachten in een hotel bliven. Betekent steeds de tweede dag lekker je eigen gang gaan in de ochtend en uitslapen. Ik word om 9 uur wakker. Dan zijn er intussen zoveel straatgeluiden dat slapen niet meer lukt. Ik ga deze keer zelf mijn was doen. Een uurtje later hangt de kamer en de badkamer vol met onderbroeken en t-shirts. Beetje tv kijken, candy crush oid spelen. Om 12 uur ga ik naar het zwembad. Baantjes trekken. Dan mijn gebruikelijke ontbijt. Buttered toost met jam en milk caffee. 100 rupee, ofwel 1,50. Dan even een poosje bakken. Insmeren hoeft niet, want verbranden gebeurt hier niet? Super relaxt. De jonge meiden zijn vanmorgen al vroeg op pad gegaan. Ze zijn alweer terug. In 3 uurtjes hebben ze alles bekeken. Het echtpaar is ook allang op pad, maar die blijven de gehele dag wel weg. Tegen 3 uur ga ik douchen en loop om 4 uur pas het hotel uit. Moet toch maar op pad. ben hier immers om dingen te zien. Eerst ga ik het nabij gelegen park in. Dat is een stuk groter dan ik had verwacht. Echt leuk...en heel rustig. Even geen straatgeluiden meer. Er zijn veel Indiers met kinderen. Familie picknicken, in de speeltuin, Leuk om naar te kijken. Veel vogels. Spot een prachtige...roerdomp? Dan ineens veel gekrijs. Denk dat het parkieten(grote) zijn, maar al snel zie ik dat de bomen hier langs de gehele laan vol hangen met enorme vleermuizen. Ze maken een hels kabaal. Af en toe vliegt er een. Echt heel groot. Beangstigend. Er is hier ook een dierentuin. Maar dat is vaak klein en slecht voor de dieren. Bovendien ben ik al laat. Loop langs een oud gebouw en langs het beeld van Ghandi. Overal staan mannen met verkleedkleren(oude traditionele). Je kunt hiermee op de foto. Veel families doen dit. Jongelui spelen er cricket. Loop dan langs een enorme apennotenboom. Ook zijn er heel veel aapjes. Even moet ik zoeken naar de goede uitgang. Maar met vragen lukt dit. Al met al ben ik hier ruim een uur geweest. Moet nu echt opschieten, wil ik de andere dingen nog doen van mijn lijstje. Biij de ingang zit een man met twee grote potten(kruiken) met tapwater. Een ijzeren beker erbovenop. Veel drinken hier. Voor ons niet goed. Bij de ingang staan veel kraampjes met drinken verkoop en koekjes. Loop nu snel naar de gate(ingang van het paleis) waar de boottocht gaat vertrekken. Loop Marij tegen het lijf. Is net geweest. Ja een uur op het eiland en met de boottocht plm 1 1/2 uur. Ok. Ik koop een ticket. ja madam, it's the last boot for today, de sunset boot . It cost 200 rupee more. 650 rupee. Maar vooruit, ik ben er nu. Ben al gauw bij de kade. De boot vertrekt om 6 uur. Het is nu kwart over vijf.Ik loop dan nog even naar het paleis. Maak foto's van het paleis in het meer en van het eilandje. Op een terras speelt een doedelzakgroep. Grappig, maar dat geluid gaat gauw vervelen. Dan wachten op de boot. Precies om 6 uur gaan we. Een zwemvest is verplicht en moet vast. Ik zit voorin. Top voor foto's en film. We maken een rondje rond het paleis in het water(waar de film Octopussy van James Bond) is opgenomen. Prachtig met de sunset op de achtergrond. Dan naar het eiland. Ik vraag hoe laat de boot terug gaat. 15 minuten madam... Ik denk wat raar, Marij zei toch een uur? Maar zal wel zijn omdat het de laatste boot is. Ik loop het eiland in een kwartier over. Maak diverse foto's vanaf het sunset punt. Tijd voor iets te drinken is er niet meer. Ga terug naar de boot. Als we varen, zie ik dat er maar 5 mensen aan boord zijn. Als ik aan wal stap vraag ik hoe die anderen terug komen. Dan begrijp ik dat de 15 minuten betekende iedere 15 minuten gaat er een boot terug. Ik had er wel tot 8 uur mogen blijven. Mijn trip duurde nog niet eens 45 minuten in totaal. Nou ja is niet anders. Ik ga nu het paleis verder bekijken. Erg mooi aan de buitenkant. De bazaar is al afgelopen. Het schemert immers al, bijna donker. Dan loop ik naar de tempel. Als ik blootsvoets binnen komt is hier net van alles aan de gang. Een groep vrouwen zingt, steeds andere liederen. Een man begeleidt op de trommel. Ze delen zoetigheid uit. Ik krijg het ook. Intussen ben ik ook op de grond gaan zitten. We kijken allemaal naar het beeld van Shiva. Deze is behangen met bloemenslingers. Er komen steeds mensen binnen. Die raken de toegangsdrempel aan, dan hun voorhoofd en komen dan binnen. Ze lopen nu om het beeld heen en offeren daar in een nis geld en bloemen en raken weer hun hoofd aan en vouwen de handen(plat tegen elkaar). Dan gaan ze voor het beeld op de knieen en prevelen wat. Sommigen gaan languit liggen. Intussen zijn er kinderen begonnen met de klokken te luiden. Niet een maar vele. een oorverdovend geluid. De priester staat te wapperen met een grote pluim voor het beeld van Shiva. Dit wordt steeds door iemand overgenomen. De vrouwen gaan nu staan. Ze zingen door terwijl er velen binnen komen en hun ronde maken. Af en toe wordt er met de waaier naar achteren gewezen. de groep mensen gaat dan uit elkaar en er ontstaat een gangpad. Eerst denk ik dat er iemand binnenkomt, maar dan zie ik precies tegenover Shiva het beeld van echtgenoot Paverti. Blijkbaar mogen ze dan even contact. Dit gebeurt diverse keren. Intussen heeft de priester een olielampje aangestoken. Hij gaat bezwerend langs het beeld. Op en neer en heen en weer. Na een poosje zet hij de lamp neer en gaan de mensen allemaal met de handen boven de vlam en strelen dan hun gezicht met de warmte, diverse keren. Vervolgens nemen ze een handje heilig water en drinken hiervan en gooien het over hun hoofd. De ouders doen dit ook bij de kinderen. Ook dopen ze hun vinger in een rood goedje en zetten een stip op hun voorhoofd. Uiteraard wordt er geld gedoneerd. Dit alles gaat zeker een uur door. Prachtig om dit mee te maken.Achterwaarts verlatenze de tempel. groeten nogmaals Shiva en raken weer de drempel aan. Om 8 uur ga ik weer naar buiten. Te laat om nog naar de tuinen te gaan. Ook een mooi park. Ik besluit terug te lopen, na nog even bij het meer te zijn geweest. Paleis is nu mooi verlicht. De terugweg lijkt eenvoudig, toch vraag ik nog 3x of ik wel goed loop. In het donker is alles toch anders. Er is nog wel veel bedrijvigheid op straat. Om 9 uur ben ik terug bij 't hotel Op de hoek zit een pizzaboertje. Ik koop daar een take away pizza. Bij het zwembad zitten de jongeren. Na mijn pizza gaan we gezellig kaarten. Ook de gids doet mee. Aan het eind komt hij met ijsjes op de proppen. heerlijk. Op de kamer nog even candy crush....dom dom...voor ik het weet is het twee uur. Pak nu gauw de koffer...alle was verzamelen en nog opvouwen.Lig er uiteindelijk om 3 uur.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederika

Actief sinds 18 Feb. 2015
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 16787

Voorgaande reizen:

01 Maart 2015 - 24 Mei 2016

FrederikainIndiaenNepal

Landen bezocht: