Maandag 13 april 2015. Jaipur naa Agra - Reisverslag uit Agra, India van Frederika - WaarBenJij.nu Maandag 13 april 2015. Jaipur naa Agra - Reisverslag uit Agra, India van Frederika - WaarBenJij.nu

Maandag 13 april 2015. Jaipur naa Agra

Door: Frederika

Blijf op de hoogte en volg Frederika

13 April 2015 | India, Agra

We kunnen weer ntbijten in het hotel. Toost en koffie voldoet nog steeds. 80 Rupee 1,20 euro. Slaap vervolgens in de bus tot de koffiebreak. De melkkoffie doet me goed. Ben nu wel uitgeslapen. Onderweg veel vrachtauto's met open bakken vol werklui. Langs de weg hier veel steenfabrieken. Langs de weg veel varkens met jonkies(everzwijnensoort) Niet van die roze dus! ha ha. Ook langs de weg veel vrouwen met van alles op hun hoofd. Van de gids krijgen we een afscheidscadeautje. Een zakje met twee sleutelhangers en een bolletje katoen. (olifantje en danspopje). en eem 1 rupee munt. We hebben tijdens de reis een draadje om gehad. Betekent een soort vebintenis. We krijgen nu zo'n bolletje mee. Leuk gebaar. Om 13.00 uur stoppen we voor bezichtiging van een verlaten stad. Hier woonde ooit een keizer. Maar de watertoevoer bleek een te groot probleem, waardoor de stad weer werd verlaten. Fatehpur Sikri. We lopen zelf een beetje rond. Groot comlex. Zonder gids is dat toch een beetje jammer. Verdwaal ook nog bijna. Via een andere uitgang vind ik toch nog de groep....wel 10 minuten te laat. We gaan nu wel met gids naar de nabij gelegen moskee, met een busje. De verkopers worden steeds opdringeriger en agressiever, verstaan geen nee, praten door de gids heen, kortom het gaat irriteren! We moeten echt boos doen of totaal negeren.... Niet leuk. Koop 2 bananen bij een oud mannetje die zit met een kleed op de grond. Mag ook even met hem op de foto. De moskee heeft de grootste en hoogste poort van India. Er is een wensgebouwtje. Natuurlijk doe ik ook een wens. Je loopt rond en krijgt dan een paar tikken met pauwenveren op je hoofd. We lopen allemaal met een hoofddoekje op. Ik draag mijn hier gekochte blauwe sjaal. De moslims wassen eerst hun voeten handen en armen en gezicht voor ze de moskee betreden. Er is hiervoor een grote vijver midden op het plein. Terug met het busje. Weer verder met onze bus. Langs de weg nu heel veel stapels met plakken gedroogde poep. Ook wordt het vervoerd met de fiets, afgeladen. We krijgen op verzoek even een fotostop. Wil onze gids meestal niet. Beetje jammer. Als we Agra binnen rijden, zien we ineens fietsen(riksjas) voolgestapeld met schoenendozen, Het is de stad van leer en daarom zoveel schoenenwinkels. Enorme stapels. Je snapt niet hoe ze dat voor elkaar krijgen. Bij het hotel nemen we afscheid van onze chauffeur en bijrijder. Ze krijgen via de gids 17 euro van ons. Dat moeten ze dan nog delen. Ik ga nog even in het zwembad. We zijn er namelijk om half 6. Het zwembad ligt buiten het hotel en is publiekelijk toegankelijk. Verder prima met bedjes. Na een groepsgesprek ga ik met Sendy en Esther een pizza eten. 135 Rupee. Een kleintje. Ga dan 2 verslagen schrijven in internet caf'e. Gaan om 9 uur dicht. Ga nu nog even naar een koffie cafe. Een super heerlijke latte. Schrijf hier mijn verslagen met pen bij. De clattes(neem er 2) kosten wel 160 rupee per stuk.! Om 11u ur terug naar het hotel. Heb nog even een gesprekje met een riksja mannnetje. Alles is in een steenworp vanaf het hotel en dus veilig tot laat. In de lobby nog even facebooken. 12 uur is in Nederland half negen.