Van Thekkedy naar Backwaters - Reisverslag uit Alleppey, India van Frederika - WaarBenJij.nu Van Thekkedy naar Backwaters - Reisverslag uit Alleppey, India van Frederika - WaarBenJij.nu

Van Thekkedy naar Backwaters

Door: Frederika

Blijf op de hoogte en volg Frederika

09 Maart 2015 | India, Alleppey

Maandag 9 maart 2015.

Gisteren pas om half 1 vertrokken uit internet caf'e. Erg donker en stil op straat. Bij de kruisingg weet ik toch even niet meer welk straatje ik moet nemen. Er is een hokje met een slapende bewaker. Na enige keren roepen, Sir, sir, sir, excuse me schrikt hij wakker. Hij weet gelukkig meteen war nmijn hotel is, slechts 200 meter verderop. Daar aangekomen blijkt het hekwerk al gesloten. Als ik beter kijk zie ik een deur in het hekwerk en dat is gelukkig nog open.

Vanmorgen ging om 7 uur de wekker. Aaan een stuk doorgeslapen. Ik dacht dat de koffer om 8 uur op de gang moeste en dan ontbijten en dan vertrekken om half 9. Even niet goed opgelet dus. Moest allemaal een half uur eerder. Dus in 10 minuten eet ik 3 toost op en een glas juice. de koffie voor de helft. Koffer was gelukkig al ingepakt.
Voor het ontbijt betalen we hier 150 rupee = 2,10 euro.
Er volgt nu een een hobbelige rit door kuilen en door heuvels met scherpe haarspeldbochten. Op de heuvels veel theeplantages. We stoppen een aantal keren voor fot's. Soms plukkende vrouwen, maar ook wordt er al veel met een schaar gewerkt. Grotere opbrengst. Om half 10 een koffiepauze, bovenop een heuvel. Prachtig uitzicht. Koffie met melk, milkcaffee kost hier 24 cent. Ik eet verder van de bananenchips die ik gisteren heb gekocht. Laat ze ook even rondgaan in de bus. Na weer een uur rijden door een mooi landschap hebben we een stop om suikerrietsap te proeven. Langs de weg zie je machines waar dit vers geperst wordt uit suikerriet stengels. Heel zoet. Leuk om te zien. Om half 12 een uur tijd voor de lunch. Wisel geld in een bank. Daarna in een typisch Indiaans restaurant gegeten. Een soort pannekoek met daarin een aardappelprutje en tomatenpuree. Natuurlijk met koffie en een fles water. Dit alles voor 70 rupee = nog geen euro. Heel veel goedkoper ook dus als het ontbijt. We rijden nu nog eens een uur. Dit is het rijkere deel van India. Je ziet veel grote, villa's langs de weg. Vaak hebben deze Indiers werk in de Arabische landen en vedienen erveel of ze bezitten een plantage(bijv. thee of rijst). Ook veel brommer en scooterrijders dragen nu een helm. Dan komen we bij een smal bruggetje. De normale weg is opgebroken. We stappen allemaal uit. Het duurt even vor de bus erover is met behulp van velen. Ondertussen zien wij vrouwen wassen in de rivier. Dan langs rijstvelden. Hier wordt al machinaal geoogst met Claas machines. Dan komen we in Backwater aan. Het Venetie van India. Hier wordt veel kokos gewonnen uit de kokosnoot om kokosmatten van te maken. je ziet het hier bij de huizen liggen. We stoppen nog even bij een fruitkraampje om wat fruit in te slaan. We gaan namelijk slapen op en eiland. Daar is verder niet veel te koop of veel duurder. Het benodigde bier voor de groep is al telefonisch doorgegeven door de gids. We worden met een boot overgebracht . Alle huisjes hebben zicht op de rivier. Coir village resort. Mooi terrasje met stoeltjes en een hangmat. De plaatselijke jeugd springt vanaf een vissersboot sierlijk in het water en vraagt vervolgens swet or schoolpen. Eeen half uurtje bijkomen en opfrisssen en dan gaan we weer in de boot. Nu varen over het kanaal in een klein bootje. Heerlijk rustig en koel. Wel wat vogels gezien, maar niet noemenswaardig. Veel vissersbotten(mooie kleuren) langs de wal. Af en toe dorpsbewoners. Kinderen die zwaaien. Dan geniet ik van mijn meegebrachte cap. op mijn terras. Twee eekhoorntjes voeren er een dansje op. Super relaxed. Dan met de boot naar het diner. Heel gezellig met veel verlichting. Als we terug willen, begint het ineens enorm te plensen. Dus nnog even een half uur gewacht. In mijn kamer verslag bijgewerkt. Eventjes stroomuitval(voor de eerste ker tijdens onze reis). Gelukkig heb ik mijn hoofdlampje meteen bij de hand. Ik slaap vervolgens aan een stuk door. Morgen gaan we Backwater alweer verlaten. Tot later.
NB. Ik loop intussen in een Indiaanse broek en blouse. Heerlijk koel is dat.

  • 10 Maart 2015 - 19:07

    Ebel:

    Bedankt voor je mooi verhaal
    Geniet en veel plezier

    Grt Ebel

  • 24 Maart 2015 - 12:25

    Johanna:

    rietsuiker en theeplantages ziet er vast prachtig uit!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederika

Actief sinds 18 Feb. 2015
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 16876

Voorgaande reizen:

01 Maart 2015 - 24 Mei 2016

FrederikainIndiaenNepal

Landen bezocht: