Vrijdag 6 maart 2015, Madurai - Reisverslag uit Madurai, India van Frederika - WaarBenJij.nu Vrijdag 6 maart 2015, Madurai - Reisverslag uit Madurai, India van Frederika - WaarBenJij.nu

Vrijdag 6 maart 2015, Madurai

Door: Frederika

Blijf op de hoogte en volg Frederika

06 Maart 2015 | India, Madurai

We verblijven hier twee nachten in het hotel, dus even geen koffer pakken en al voor dag en dauw bij de deur zetten. Wel om half 8 al ontbijten. Om 8 uur zijn we al lopende onderweg naar een hele grote, gekleurde tempel. Binnen tien minuten alweer doornat van het zweet. Deze tempel heeft 5 ingangen en zeker 5 verschillende torens. Deze tempel is gewijd aan Porveti(de echtgenoot van Shiva). Minakshitempel. Eeen plaatselijke gids(vrouw) leidt ons rond. Ook nu hebben we meer oog voor de vele kleurrijke mensen. Ze brengen offers, picknicken in de tempel etc. In het midden is een vijver met een "gouden" lotus bloem. Hier kun je rondom zitten en rust nemen(mediteren). Het grote beeld van een kalf is uit een steen gemaakt. Er worden veel bloemenslingers verkocht(jasmijn). Die dragen de vrouwen in het haar. ook hier wil men graag op de foto. Een enkeling vraagt geld.
Na het bezoek aan de tempel staan de riksja's op ons te wachten. Karretjes met voorop een fiets. Oude , dunne mannetjes gaan ons nu door het drukke verkeer fietsen. Ongelofelijk, wat er om je heen gebeurt. Maak aan de lopende band foto's en film. Zonnenklep in de nek ivm de brandende zon. Bij een overdekte markt stoppen we even. Prachtige foto's maken we daar. Mooie kleuren, alles mooi uitgestald. Ook hebben we een stop in een paleis. We kijken echt steeds onze ogen uit. Wat een hectiek en wat een hitte. Na de riksja rit gaan we samen lunchen. Dan moeten er kleren gekocht. Het is vandaag het holyfestival. De mensen gooien elkaar dan met kleurstoffen. Dus oude kleding aan of iets kopen dat wit is. Ik koop een witte broek met iets gekleurds erop. Gen wit daar te krijgen. Betaal er bijna 25 euro voor. Het is wel kwaliteit, maar toch. Ik ben hier heen gebracht door de plaatselijke gids. Achteraf misschien niet zo slim. De kleren zitten wel heerlijk en ik zie er meteen Indiaans uit.
Om 1 uur terug bij het hotel. Nu wat vrije tijd. Lekker zelf rondlopen. Koop een fotoreader voor 1,40 en een kabel om foto's over te zetten voor 2,80. Even de pas uit proberen. Lukt het pinnen. gelukkig wel. Loop nu nog eens rond het tempelcomplex. Veel winkeltjes en kraampjes. Koop uiteraard weer whitecoffee op straat. Bij een oud vrouwtje, die in een hoekje op straat zit koop ik een kilo druiven voor 100 rupees, 1,40 Ze is verschrikkelijk blij. Jazeker wil ze met me op de foto. Dan ga ik op zoek naar een goedkoop wit shirt voor het holy festival. Het lukt me voor 250 rupees, inclusief broek. 3,50. Dat is dus heel wat goedkoper. Terug in het hotel spoel ik de druiven uitgebreid, een bacterie ligt immers hier snel op de loer. Na een halve kilo te hebben opgegeten(echt heerlijk, zoet) voel ik nog niets. gelukkig. Nu in mijn totaal witte outfit naar beneden. Allen zijn daar. Dan volgt de teleurstelling. We gaan niet meelopen in de processie en ons niet mengen onder de kleurstofgooiers. Volgens de gids veel te gevaarlijk. Hij heeft zelf kleurstof gekocht. We gaan elkaar daarmee gooien op het dakterras. Dat hadden we geen van allen begrepen. Toch gingen de meesten ervoor. Eeen kleurrijk spektakel dat wel, maar niet volgens verwachting.
Daarna heb ik een snadwich gegeten in een soort Mac Donald.
Om half negen, na weer vele druiven, voor de 3e keer oppad naar de tempel. Nu om de hereniging van Shiva met Poverti te zien. Schijnt iedere week te gebeuren. Zij wordt binnengedragen met muziek en vervolgens veel rook en waaiers etc. het zou om 9 uur plaatsvinden. Uiteindelijk wordt dit tien uur. Maar vervolgens wel de moeite waard om mee te maken. Lopend terug naar het hotel komt er nog een processie voorbij. Grote wagens met Shiiva e.d. erop en een olifant loopt mee. Honderden mensen lopen mee. Joelend en schreeuwend. Geen kleurpoeder gezien. Terug in het hotel eerst even afkoelen op de kamer en douchen. Kletsnat van het zweet.