dinsdag 21 april 2015, kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Frederika - WaarBenJij.nu dinsdag 21 april 2015, kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Frederika - WaarBenJij.nu

dinsdag 21 april 2015, kathmandu

Door: frederika

Blijf op de hoogte en volg Frederika

21 April 2015 | Nepal, Kathmandu

Wil lang slapen(immers laat ingeslapen) maar dat lukt niet door het straatlawai. Dat begint al rond 6 uur. Om 12 uur ga ik oppad. Is net de groep aangekomen. Krijgen net een riefing.Ik sluit me even bij hun aan. Ze zien er allemaal moe uit en hebben nog niet veel te koop. ze hebben de gehele nacht gevlogen. 9 mensen, allemaa ljonger dan 30! Ik neem vervolgens een taxi via de receptie voor 500 rupee naar de Ghats en de daarbi gelegen tempel. De driver zet me precies ervoor af. Zeker een half uur rijden. E is net een cematie in voorbereiding. Ik ga zitten, waar al veel mensen zitten. Aan de overkant. vevolgens volgen er nog twee. Zie ale rituelen heel goed. Zeer indrukwekkend.de laatse is een jonge vouw. Eg emotioneel. De doden worden o een brancard gebracht. gevolgd door de familie e.d Dan overgeplaatst op een bamboebrancard. Dan naar de rivier. De voeten worden gewassen en diverse mensen besprenkelen de dode. Dan duurthet even. an weer omhoog. Weer nemen diverse afscheid van de dode. leggen bloemen en aaien het hoofd. deze is goed te zien. Uiteindelijk gaat het lichaam op een plateau, die al bedekt is met hout en stro. Nu wordt het aangestoken. Velen gooien er nu een stuk hout op. Dan nemen ze afstand. Zekijken wel toe. Een man blijft erbij en controleert het vuur. Stokt het op, goed er hout en stro bij etc. vooraf is er al een dienst in de empel geweest. Meestal wordt er gecremeerd de dag na de dood. Eeerst moeten alle familieleden en kennissen e zijn. In d schedel wordt een gat geboord, andes zou dat ontploffen. het lichaam is ingesmeerd met boter/vet. Na de crematie wordt het as respectvol en rustig in de rivier geschoven. Ik zit hier zeker twee uur naar te kijken. Veel mensen hebben een mondkapje voor. Dan lopik het temelcomplezx verdr over. Veel aapjes. Eentje pakt een pakje drinken af van een jongetje en drinkt het triomfantelijk op. beneden is er een bruiloft aan de gang. Uitbundige muziek en gedans. Hier vaak een apengod, bedekt met oranje kleren. Perongeluk loop ik tegen het bejaardenhuis aan(had erover gelezen in mijn boekje). Lop er even rond. Donaties in grote pot en niet individueel geven, staat overal. Toch vragen ze. Ze zien er goed verzorgd uit. Danmet de taxi terug. Start bij 80 rupee. Ik hou voet bij stuk 500 en dat lukt. Om 4 uur hebben we een groepsmeeting met de gids. Bener omhalf vier. De gids heeft een plattegrond voor onss en allerlei informatie over wat mee moet. ^ mensen moeten nog een slaapzak. regelthij nu voor morgen. Om half 6 loop ik nogmaalsnaar de apentempel. Wil de 365 treden op om te trainen. Lukt mein 10 minuten. Wel hijgen en bezweet. In 5 minuten weer beneden. Koop dan weer mandarijnen en bananen bij de zelfde man. ga dan met een taxi terug naar 't hotel. het is intussen al aardig donker.Vraagt 800 ik krijg het voor elkaaar voor 300 rupee. Ik laat patat op mijn kamer komen met een pot melkkoffie. Kost me 3,20 euro. Schrijf vervolgens een waarbenjij op mijn tablet.Net klaar en dan storing. Maaker nog een Het duurt eeuwig, loopt steeds vast....werk echt niet met de trage verbinding. Bovendien is het lastig op de klene toetsen typen. Hele avond bezig geweest met uiteindelijk maar een verslag. Dat schiet niet op dus. Half 1 slapen

  • 24 April 2015 - 11:34

    Johanna:

    Toch brutale apen, sneu voor jongetje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frederika

Actief sinds 18 Feb. 2015
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 16882

Voorgaande reizen:

01 Maart 2015 - 24 Mei 2016

FrederikainIndiaenNepal

Landen bezocht: